
Facility management KPI's: 3 voorbeelden van essentiële KPI's
Samenvatting: Met welke 3 KPI's kun je je facility prestaties beoordelen?
Beoordeel je facility management prestaties met deze 3 KPI’s: (1) gepland vs. reactief onderhoud, (2) tijd tot oplossing van werkorders, en (3) bewonerstevredenheid over comfort, veiligheid en service.
Waarom KPI's in Facility Management?
3 essentiële facility management KPI's toegelicht
KPI 1: "Gepland" versus "Reactief" onderhoud
Doel: Begrijpen hoe de reactiviteit verbeterd kan worden met onderhoudstaken.
Als je bent zoals de meeste organisaties, ben je waarschijnlijk relatief reactief als het gaat om onderhoud. Het is soms een uitdaging om moeilijkheden van tevoren in te schatten. Maar zodra inschattingen en voorbereidingen worden gemaakt voor mogelijke problemen, kan dit veel tijd besparen zodra deze zich voordoen. Denk na of er een bepaald gebouw is dat problemen ondervindt? Dit kan een teken zijn van slechte omstandigheden die financiering nodig hebben. Is er een situatie die veel opdrachten veroorzaakt? Probeer dan nieuwe of frequentere preventieve onderhoudsschema's in te stellen.
KPI 2: Tijd voor het oplossen van werkorders
KPI 3: Percentages die bewonerstevredenheid meten
Doel: Breng in kaart waar verbeteringen mogelijk zijn op het gebied van comfort, veiligheid en gezondheid van huurders.
De ruimtes in een gebouw hebben een grote invloed op het humeur en de tevredenheid van de huurders. Gebouwen die schoon, comfortabel en functioneel zijn, houden mensen meer betrokken en gefocust. Begin met het invullen van enquêtes nadat opdrachten zijn voltooid. Is het werk goed gedaan? Is het op tijd afgerond? Was de werknemer vriendelijk en behulpzaam? Hoe kan de ervaring in de toekomst worden verbeterd? De antwoorden op deze vragen kunnen nieuwe perspectieven bieden op teamprestaties, maar ook de verwachtingen van klanten.
Klaar om KPI's te kiezen?
Denk bij het kiezen van de KPI's die je wilt volgen binnen na over wat je uit elke ervaring wilt halen. Elke faciliteit en organisatie is anders, daarom is het slim om na te denken welke informatiepunten interessant zijn voor jouw organisatie. Het kan overweldigend zijn om te kiezen welk KPI’s relevant zijn. Begin daarom klein, zelfs het tracken van 2 KPI’s is beter dan niks. Zo worden doelen opgesplitst in kleinere, meer haalbare stappen.
Tip: Bekijk dit onderzoek van IFMA (International Facility Management Association) die dieper ingaan op het gebruik van KPI's binnen facility management.