Inclusie – win-wins creëren met de glas-halfvol benadering
Bij René Bakker is het glas altijd halfvol. Tenminste, dat is de benadering die hij omarmt als hoogleraar Inclusief Ondernemerschap aan de UvT. In zijn onderzoeken staat inclusief ondernemerschap centraal, en hoe dat een pad kan vormen naar economische en sociale inclusie. Zelfs de New York Times is zijn werk niet ontgaan. “Inclusief ondernemerschap in Nederland is al veel verder dan 10 jaar geleden, maar is nog lang niet goed genoeg. Het grootste winstpunt is awareness – bewustwording.”
Win-wins creëren
Bij elke verandering of transitie is bewustwording de eerste stap. Daarna volgt attitude, en tot slot gedrag. Grotere organisaties zijn daarin vaak verder dan het mkb. Een van de grootste uitdagingen bij het bevorderen van inclusie is het doorbreken van maatschappelijke vooroordelen en stigma’s. Uit onderzoek blijkt dat het vermelden van bijvoorbeeld autisme of ADHD op je cv de kans vele malen kleiner maakt om uitgenodigd te worden voor een gesprek, zelf als je aan alle eisen voldoet.
Volgens René gaat het om het creëren van win-wins: “Mensen overtuigen zichzelf anders te gedragen als er ook een economisch voordeel te behalen valt. De echte win-win is dus dat je daadwerkelijk overtuigd bent dat je bedrijf beter draait als je diversiteit op alle niveaus groter is. Wie goed doet, goed ontmoet.”
Beweegredenen vertalen naar gedrag
Volgens Bakker maakt je motivatie om inclusiever niet uit, als het maar leidt tot concreet gedrag. “Als je realistisch bent, moet je concluderen dat er geen sterker belang is dan eigenbelang”, zegt hij. “Maar als dat eigenbelang betekent dat je organisatie inclusiever wordt, dan gaan we wel de juiste richting in. Of je nu start vanuit idealisme of economisch belang.”
De vraag of inclusieve organisaties beter presteren is volgens Bakker lastig te beantwoorden, omdat het een kip/ei-verhaal is. “Er is onderzoek gedaan, waarin sterk empirisch bewijs aantoont dat bedrijven met een grotere diversiteit beter presteren”, gaat hij verder. “De vraag is of ze beter presteren omdat ze inclusiever zijn, of dat beter presteren je de mogelijkheid geeft inclusief te handelen.”
De glas-halfvol benadering
Waar Bakker in gelooft, en wat onderzoek ook beaamt, is dat de glas-halfvol benadering werkt. “In plaats van kijken wat iemand met een beperking níet kan, ga je daarentegen uit van waar iemand juist goed in is”, legt hij uit. “Hier valt op maatschappelijk niveau nog veel winst te behalen. Iedereen heeft dingen die hij goed kan doen, of juist niet. Waarom zouden mensen met een beperking daar anders in zijn?”
Ook op het gebied van inclusie wordt vaak ingezoomd op het negatieve. Wanneer je dat omdraait, en het glas dus halfvol is, krijg je een heel ander gesprek. Dan kun je beter kijken hoe iemand een organisatie kan versterken.
Het begint met een positieve mindset
Het moge duidelijk zijn: inclusie vraagt niet alleen om bewustwording, maar ook om een open instelling. Door van het positieve uit te gaan kun je echt toewerken naar win-win situaties. Dat proces begint bij mensen zelf, en hoe zij tegen dingen aankijken.
Meer weten over Investeren in Talent?
Investeren in talent is belangrijk. Daar is iedereen het over eens.
Maar hoe pakken organisaties dat aan?
13 professionals uit verschillende organisaties delen graag hun visie. Hoe stimuleren zij inclusiviteit en diversiteit? En welke kansen biedt hen dat? Hoe vergroten ASML, UWV, Pantar, De Postcode Loterij en MBO College Zuid hun maatschappelijke impact? En welke tips heeft hoogleraar René Bakker?
Lees dit én meer in het visiemagazine Investeren in Talent. Download het magazine hier.