
Sociale impact maken is geen trucje, het zit al 82 jaar in ons DNA
Interview met Ton Goedmakers, CEO Vebego Group
Ton Goedmakers zit op de Zuidas in een vergaderruimte met een naam vol betekenis: ‘Finy Goedmakers’, vernoemd naar zijn oma. “Iedereen doet ertoe, ongeacht functie of plek in de organisatie.” Het is typerend voor Vebego, dat 82 jaar geleden begon aan de keukentafel en nu actief is in vijf landen.
“We willen niet alleen een schone trein of veilige ziekenhuisomgeving. We willen werk bieden aan mensen die dat extra hard nodig hebben.”
Meer dan schoonmaak
Wat begon met schoonmaak – en waar het bedrijf nog steeds zijn grootste omzet uit haalt – is inmiddels uitgegroeid tot een brede dienstverlener.
Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn al decennialang onderdeel van Vebego’s verhaal. En dat is geen project of brandingtrucje, benadrukt Ton, “het zit in ons DNA”.
In 2030 wil Vebego dat 25% van de collega’s mensen zijn die extra ondersteuning nodig hebben. Niet omdat het moet, maar omdat het hoort. Ton noemt Vebego dan ook een Rijnlands bedrijf: “We kijken naar álle stakeholders: onze mensen, klanten én de samenleving.”
Familiegevoel binnen een internationale groep
De oorsprong ligt nog steeds aan de keukentafel. Die tafel staat inmiddels symbool voor de bedrijfscultuur. “Het gaat om gelijkwaardigheid. Of je nu collega, klant of partner bent: je zit bij ons aan dezelfde tafel.” Die cultuur zie je terug in eigenaarschap, vertrouwen én in de zichtbaarheid van de mensen van Vebego.
“We moeten vaker vertellen wat we doen – niet om op de borst te kloppen, maar om anderen te inspireren.”
